logotherapeia

Σχολική ετοιμότητα – προετοιμασία

Η μετάβαση στο δημοτικό σχολείο αποτελεί για τα παιδιά ένα πολύ σημαντικό στάδιο της ζωής τους. Η διαδικασία αυτή προαπαιτεί την κατάλληλη ανάπτυξη-ωρίμανση ικανοτήτων που σχετίζονται με ποικίλους τομείς όπως η μνήμη, η προσοχή, η γλώσσα, η λογική σκέψη, η κινητικότητα, η κοινωνικότητα, ο αυτοέλεγχος, το συναίσθημα κτλ. Δυστυχώς δεν είναι λίγα τα παιδιά, τα οποία περνούν το κατώφλι του δημοτικού χωρίς να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα για αυτή τη μετάβαση, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό Μαθησιακές Δυσκολίες στην προσπάθεια κατάκτησης των ακαδημαϊκών τους ικανοτήτων (ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά), γνωστές και ως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία δυσαριθμισία.

Οι Μαθησιακές δυσκολίες:
Α. Μπορεί να πολλαπλασιαστούν και να χειροτερέψουν τις επιδόσεις του παιδιού όσο οι σχολικές απαιτήσεις αυξάνονται. Β. Μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογία του παιδιού, καθώς ενδέχεται να νιώθει ανίκανο και θλιμμένο. Γ. Μπορεί να επηρεάσουν την κοινωνικότητα του παιδιού λόγω απόρριψης από τους συμμαθητές του, οδηγώντας το στην απομόνωση. Δ. Μπορεί να επηρεάσουν την συμπεριφορά του, εμφανίζοντας παραβατικές πράξεις και επιθετικότητα. Ε. Μπορεί να οδηγήσουν σε πρόωρη σχολική παραίτηση. Στ. Μπορεί να οδηγήσουν σε δυσκολίες επαγγελματικής και οικονομικής αποκατάστασης. Αφού λοιπόν αναλύσαμε σε κάποιο βαθμό τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι Μαθησιακές Δυσκολίες στη σχολική πορεία αλλά και τη μετέπειτα ζωή, ας προχωρήσουμε στην αιτιολόγηση αυτών.

Ανησυχητικές ενδείξεις προφορικού λόγου (έκφραση και κατανόηση):

  • Δεν οργανώνει καλά τις προτάσεις του.
  • Εξακολουθεί να αντικαθιστά ή να παραλείπει φωνήματα (φθόγγους) σε λέξεις πχ. ατοτινητο (αυτοκίνητο).
  • Έχει φτωχό λεξιλόγιο.
  • Δυσκολεύεται να περιγράψει και να αφηγηθεί ιστορίες.
  • Αργεί να κατονομάσει οικίες έννοιες πχ. κουτάλι, σκύλος, μπάλα κτλ.
  • Δε λέει εύκολα παιδικά τραγουδάκια.
  • Δεν κατανοεί επαρκώς τι του λέμε.
  • Δεν συζητάει ικανοποιητικά.
  • Δεν εκτελεί εντολές ή εκτελεί μερικώς τις εντολές.
  • Δε παρακολουθεί επαρκώς ιστορίες – παραμύθια που του λένε και δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις.

Άλλες πιθανές ανησυχητικές ενδείξεις:

  • Χάνει εύκολα την προσοχή του.
  • Ξεχνάει εύκολα.
  • Είναι πολύ κινητικό.
  • Δεν χειρίζεται σωστά το ψαλίδι, το μαρκαδόρο, το μολύβι.
  • Δεν αντιγράφει σωστά σχήματα.
  • Γράφει καθρευπτικά (ε, 3).
  • Δε αναγνωρίζει αριθμούς.
  • Δε μετράει πχ. τα δάχτυλά του
  • Δεν προσανατολίζεται σωστά στο χώρο (πάνω, κάτω, δεξιά- αριστερά, δίπλα, ανάμεσα).
  • Δεν προσανατολίζεται σωστά στο χρόνο (πρωί μεσημέρι, βράδυ κτλ.).
  • Δεν κατηγοριοποιεί σωστά το λεξιλόγιο (πχ. φρούτα, ζώα, οχήματα κτλ.).
  • Είναι ανυπόμονο-δε μπορεί να περιμένει τη σειρά του.
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου κτλ.

ΠΗΓΗ:   λαλώ   Σιτσάνη Μαλαματένια,  Λογοθεραπεύτρια MSc, Ndt Bobath