Το παιχνίδι ως μέσω θεραπείας

Στο χώρο μας το παιχνίδι αποτελεί ένα από τα αποτελεσματικότερα μέσα θεραπείας στην παιδική ηλικία. Χρησιμοποιείται αυτόνομα ή σε συνδυασμό με άλλα εξειδικευμένα μέσα θεραπείας με στόχο την ανάπτυξη χαράς και εμπιστοσύνης την ενίσχυσης της μάθησης και του ρυθμού αποκατάστασης των δυσκολιών.

Πριν μερικά χρόνια άκουσα ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σχόλια από πλευράς οικογένειας ενός παιδιού!

Ο μικρούλης ήταν τότε περίπου 3ων  ετών και παρουσίαζε καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου/ομιλίας. Οι γονείς υπήρξαν πολύ συνεργάσιμοι, έδειχναν κατανόηση και προσπαθούσαν να βοηθήσουν όσο πιο πολύ μπορούσαν. Ενίοτε σε περιπτώσεις που δε μπορούσαν να φέρουν εκείνοι το παιδί, το έφερνε η θεία. Η θεία έτρεφε μεγάλο ενδιαφέρον για το ίδιο το παιδί αλλά και για την εξέλιξη του. Ήταν  ευγενική, διακριτική αλλά εμφανώς προβληματισμένη… Αρκετό καιρό αργότερα, κάνοντας μια αναδρομή στην πορεία και στην εξέλιξη του παιδιού, η μητέρα μου μετέφερε γελώντας το εξής σχόλιο από μεριάς τη θείας.. «Μα καλά, πηγαίνεις τον μικρό εκεί πέρα για να παίζει με την κοπέλα;»

Ο λόγος για το οποίο γίνεται αναφορά στο εξής σχόλιο δεν είναι φυσικά το να κρίνουμε τη θεία ή τον οποιοδήποτε συγγενή που παρουσιάζει προβληματισμούς! Άλλωστε για ποιο λόγο να θεωρήσουμε δεδομένο, ότι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και εμπλεκόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν όσα γνωρίζουμε εμείς;

Το σχόλιο αποτελεί μία ενδιαφέρουσα αφορμή, ώστε να αναφερθούμε στην τεράστια σημασία του παιχνιδιού στη ζωή ενός παιδιού αλλά και στη μεγάλη αξία του κατά τη θεραπευτική πρακτική του λογοθεραπευτή ή οποιουδήποτε ειδικού ασχολείται με παιδιά.

Τη σημασία του παιχνιδιού έχουν επιβεβαιώσει εδώ και χρόνια πλήθος ειδικών, οι οποίοι επιβεβαιώνουν την αξία του στην ψυχική υγεία των παιδιών και στη μάθηση.

Με λίγα λόγια θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι παιδί = παιχνίδι και παιχνίδι = παιδί!

Ο καλύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος για να βοηθήσεις ένα παιδί είναι μέσω του παιχνιδιού, καθώς αυτό αποτελεί το βασικό του ενδιαφέρον! Σαφώς και το παιχνίδι δεν είναι ο μοναδικός τρόπος για να βοηθήσεις ένα παιδί σε κάποιο προβληματικό τομέα. Οι λογοθεραπευτές έχουν στη διάθεση τους ποικίλα «μέσα» για να βοηθούν τα παιδιά στη γλωσσική και μη γλωσσική τους εξέλιξη (εξειδικευμένες κάρτες, βιβλία, προγράμματα στον υπολογιστή κτλ.), τα οποία χρησιμοποιούν παράλληλα με το παιχνίδι αλλά και ενδιάμεσα!

Επίσης είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί, ότι η χρήση του παιχνιδιού από τον ειδικό εξυπηρετεί σαφέστατα τους εξειδικευμένους στόχους εξέλιξης που έχει θέσει για το παιδί (ανάλογα με τις δυσκολίες που εντοπίζει), εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και ο τρόπος παιξίματος δεν είναι αυθαίρετος!

Για τους εκπαιδευτικούς – θεραπευτικούς τρόπους αξιοποίησης του παιχνιδιού με τα παιδιά σας, συμβουλευτείτε τον θεραπευτή σας.

Το παιχνίδι λοιπόν ως αυτόνομο ή συμπληρωματικό μέσω θεραπείας/εκπαίδευσης:

  • Δημιουργεί αίσθημα χαράς στο παιδί.
  • Ενισχύει το κίνητρο του παιδιού για μάθηση.
  • Συμβάλει στην ανάπτυξη σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιού και θεραπευτή.
  • Συμβάλει στη ταχύτερη αποκατάσταση των δυσκολιών.

Πηγή: λαλώ Σιτσάνη Μαλαματένια,  Λογοθεραπεύτρια MSc, Ndt Bobath