Πότε το παιδί μου θα μιλήσει; Γλωσσικά ορόσημα ανάπτυξης.

Πολλοί γονείς ανησυχούν ιδιαιτέρως για τον αν τα παιδιά τους εξελίσσονται φυσιολογικά ως προς τις γλωσσικές τους ικανότητες.  Αυτό είναι λογικό, καθώς συμβαίνει να συγκρίνουν τα παιδιά τους με τα αδέρφια τους ή με άλλα συνομήλικα παιδάκια φίλων ή συγγενών κτλ. Ωστόσο δε θα πρέπει να πανικοβάλλονται και να υπερβάλουν στις αντιδράσεις τους “μπουκώνοντας” τα παιδιά τους με περιττές πληροφορίες και άγχος που δεν πρόκειται να βοηθήσουν σε κάτι. Το ίδιο ισχύει και στην αντίθετη περίπτωση. Κάποιοι γονείς καθησυχάζουν, σκεπτόμενοι την απόδοση άλλων γνωστών παιδιών πχ. “Να, κι’ ο Γιαννάκης της ξαδέρφης σου ακόμα δε μιλάει, κι είναι και μεγαλύτερος από τον δικό μας κτλ.”, αφήνοντας πολύτιμο χρόνο να πάει χαμένος…

Γλωσσικά ορόσημα

Είναι γνωστό πως όλα τα παιδιά δεν εξελίσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλους τους τομείς. Το ίδιο ισχύει και στο γλωσσικό τομέα. Ένας τρόπος, για να μπορέσει ο γονέας να πάρει μια πρώτη περισσότερο επίσημη γνώμη για την γλωσσική εξέλιξη του παιδιού του, είναι να διαβάσει τα ορόσημα γλωσσικής ανάπτυξης.  Τα γλωσσικά ορόσημα μας εξηγούν, τι κατακτά ο μέσος όρος των παιδιών κατά προσέγγιση ανάλογα με την ηλικία.  Δηλαδή μας λένε στο περίπου, τι μπορεί να πει (έκφραση) και να κατανοήσει (αντίληψη) ένα παιδί σε κάθε ηλικία. Αυτό δε σημαίνει πως όλα τα παιδιά, στην ίδια ηλικία λένε και κατανοούν ακριβώς τα ίδια πράγματα!

Όλα τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης θα περάσουν από τα στάδια γλωσσικής ανάπτυξης με την ίδια σειρά, αλλά κάποια παιδιά θα περάσουν από αυτά λίγους μήνες αργότερα και κάποια λίγους μήνες νωρίτερα. 

Αν διαβάζοντας τα γλωσσικά ορόσημα, παρατηρείτε ότι το παιδί σας  είναι λίγο πιο πίσω, αυτό δε σημαίνει απαραιτήτως ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα! Επίσης αν παρατηρείτε ότι το παιδί σας είναι λίγο πιο μπροστά, δε σημαίνει ότι είναι διάνοια! 

Σε περίπτωση όμως που παρατηρείτε κάποια μεγάλη απόκλιση στο παιδί σας, τότε πιθανόν να πρέπει να ζητήσετε άμεσα τη γνώμη ενός λογοθεραπευτή για να σας παρέχει καθοδήγηση ή θεραπεία.

Παραδείγματα:

  • Το παιδί είναι ενός  έτους και δεν βαβίζει (μπα, μπα, μπα, γκα, γκα, γκα,)
  • Το παιδί μου είναι δύο ετών και δεν έχει πει ακόμη τις πρώτες λέξεις.
  • Το παιδί είναι τριών ετών και μιλάει μονολεκτικά (δεν ενώνει λέξεις- δεν κάνει φράσεις για να εκφραστεί).
  • Το παιδί είναι τεσσάρων και δεν εκτελεί απλές εντολές (πχ. βάλε τα παπούτσια σου – δεν κατανοεί αυτά που του λέτε). κτλ.

Πηγή: λαλώ     Σιτσάνη Μαλαματένια,  Λογοθεραπεύτρια MSc, Ndt Bobath

Leave a Reply

error: